توریسم کشاورزی/ شرکت یاوران توسعه

توريسم كشاورزی و پروژه ویلا+کشاورزی


طرح چند نکته و چند سئوال و ضرورت های توسعه روستايی گيلان با توريسم كشاورزی و پروژه «ویلا+کشاورزی»؛

همه ما در جهان واحدی زیست می کنیم، جهانی که امروزه بر اثر گسترش روز افزون ارتباطات و فن آوری های نوین اطلاعات (IT ) به راستی چونان دهکده ای می نماید که تحولات سیاسی، اجتماعی، فنی و اقلیمی در گوشه ای از آن تأثیر خویش را بر بقیه زیست کره نهاده و گاه به بحرانی جهانی تبدیل می شود (مثل مصرف بيش از حد سوخت های فسيلی در آمريكا و چين، كه آلودگی هوا، شكاف لايهً اوزون و آب شدن يخ های قطبی را در ديگر نقاط جهان سبب شده است) لذا هیچ شعاری جهانی تر و منطقی تر از؛ «جهانی بیندیشیم و منطقه ای عمل کنیم» نیست.
از معضلات بزرگ کشورهای توسعه نیافته یا درحال توسعه که در روند توسعه همچون سدی در برابر آن است و گاه مصرف کننده حجم عظیمی از بودجه می باشد، ساختار بوروکراسی ناکارآ، تمرکزگرا و عریض و طویل است، و تمرکزی که گاه بزرگترین مانع تحقق اهداف توسعه می گردد. در روند توسعه، کوچک و کارآمد کردن ساختار بوروکراسی امری حیاتی است.
اقتصاد دان معاصر و شهیر آلمانی شوماخر کتابی دارد به نام «کوچک زیباست». چکیده نگاه انتقادی این کتاب به مدرنیته و تمدن صنعتی آن است که شهرهای ما بیش از حد بزرگ و بی قواره شده اند و معضلات شهری، جمعیتی، اخلاقی و زیست محیطی عدیده ای را سبب شده و به سرعت روستاهای حومه خویش را می بلعند.
امروزه درکشور ما نيز، سیر تبدیل شهرهای بزرگ به کلان شهرها و شهرهای کوچکتر به شهرهای بزرگتر به شکل نگران کننده ای ادامه دارد. روستاها به تدریج متروک شده و جمعیت ساکن آن مهاجرت نموده و به حاشیه شهرها پناه برده اند و اراضی کشاورزی روستاهای مجاور شهرها به سرعت موقعیت تجاری و مسکونی یافته و تغییر کاربری می یابند. آن دسته از صنایعی هم که در مناطق روستایی احداث گشته اند بعضا" ربطی به تولیدات کشاورزی مناطق روستایی نداشته و در صورت رونق داشتن هم تنها نیروی کار روستایی را از زمین جدا کرده است. شهرهایی که بدین طریق بزرگ می شوند سیستم تصمیم گیری اداری آنها متمرکزتر و ناکارآمدتر شده و بر نابسامانی بوروكراسی پيشين، بیش از پیش می افزاید.
طبیعت و جانوران دیگر همانند انسان از حقوقی خداداد برخوردارند که باید رعایت شود و درعین دست یابی به توانمندی های جدید در حوزه های فنی، اقتصادی و اجتماعی، زیست بوم خویش را دچار فرسایش و بحران نسازیم.

حال چگونه می توان توسعه منابع و بهره برداری اقتصادی از آن را سامان و سازمان داد تا اهمیت بی بدیل و جایگاه تجدید ناپذیر محیط زیست درآن كاستی نگيرد و هزینه حفظ آن نه برعهده دولتها که بر عهده خود مردم باشد؟ به عبارت دیگر چگونه مدلی را برای توسعه اقتصادی درنظر بگيریم که در روند تحقق آن، مشارکت مردم برای کسب سود متکی بر حفظ محیط زیست و پاک نگه داشتن آن باشد و دولتها را نيز از صرف هزینه های گزاف (مالی، انسانی، اداری، حقوقی) برای مقابله با تخریب محیط زیست بی نیاز کند؟
و در واقع چگونه می توان برنامه و گونه ای خاص از توسعه داشت که در روند اجرای آن شاهد شکوفایی ظرفیت های بالقوه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، جغرافیایی و زیست محیطی بود و با تکیه بر توانمندی های بالفعل و بالقوه منطقه و صرف حداقل هزینه امکان پذیر به ظرفیتهای تولیدی بیشتر، افزایش درآمد شهرها و روستاها، اشتغال نیروی بیکار و درحال مهاجرت، جلوگیری از تخریب اراضی و بافت کشاورزی روستاها دست یافت؟

ویژگی های کلی طرح توسعه روستايي اگروپارس:

انجام هر طرح توسعه روستایی بدون مشارکت عامه روستائیان نمی تواند به درجه بالایی از موفقیت نایل گردد و مشارکت فعال و داوطلبانه کشاورزان، با توجه به روحیه محافظه کاری ایشان، تنها با اجرای نمونه های عملی (و در حد پایلوت) و بدست آوردن نتیجه مثبت امکان پذیر است و شایان ذکر است که شرکت تعاونی ياوران توسعه صنعت سبز (از گروه یاوران توسعه اگروپارس) طرح و برنامه پیشنهادی خود را ابتدا در مجموعه های آزمایشی خود به مورد اجرا گذاشته و مبانی نظری آن را درطی حدود دو دهه اخیر در عمل آزموده است؛
1- برنامه دراز مدت توسعه روستایی باید ابتدا به قطعات کوچکتر (پروژه های مجزا و کوچک) تقسیم گردد.
2- این پروژه های کوچک باید همگی و یا تعداد مشخصی از آنها به هم ارتباط یابند و به نوعی هر پروژه، مکمل پروژه بعدی و قبلی باشد.
3- حتی الامکان چند پروژه در واحد زمانی مشخص قابل اجرا باشد.
4- بازده سریع داشته و نتایج آن در یک فصل کاری مشخص شود.
5- انجام پروژه ها چنان پیچیدگی نداشته باشد که خارج از توان دانش سنتی کشاورزان و مقدورات و داشته های موجود آنها باشد.
6- بخشی از درآمدهای حاصله، صرف سرمایه گذاری در پروژه های بعدی گردد.
7- حداقل ارتباط و نیاز را به ساختار بوروکراسی اداری و کسب مجوزهای مربوطه و عرضه در بازارهای داخل یا خارج داشته باشد.
8- صنایع تبدیلی مورد نیاز محصولات حاصله در شهر یا روستا جهت تقویت و توسعه همین ساختار توسعه یافته کشاورزی باشد و نه رقیب آن.
9- حتی الامکان از زمان مردهً کشاورزی برای انجام پروژه های مکمل استفاده شود و دست كم مخل زمان کشت اصلی کشاورزان نباشد.

معرفی عمومی جایگاه صنعت گردشگری و اگروتوریسم؛

امروزه صنعت توریسم یکی از راه های افزایش درآمد، ارزآوری، تبلیغ فرهنگی، نفوذ در بازارهای جهانی و عامل حفظ رسوم و سنت ها و آداب و شعایر ملی و محلی است و با گسترش ارتباطات و تداخل فرهنگها حتا در غرب و دلمردگی اتباع غربی و سرخوردگی از ناهنجاریها و فرهنگ مادی و ماشینی غرب و آگاهی از این که جهان غیرغربی چیزهای زیادی برای آموختن به غربیان و تغییر و تصحیح نگاه ایشان دارد، استقبال از شناخت فرهنگها و تمدن های دیگر رو به فزونی نهاده است. امروزه هم توریستها در گروه های تخصصی تری سازمان یافته و اقدام به مسافرت می کنند و هم عامه توریستها خواهان آشنایی عمیق تر با فرهنگ و تمدن و نحوه زیست مردمانی هستند که به آنجا مسافرت می کنند و فراهم آوردن امکان سفرهای اقامتی در دل طبیعت یا مناطق خوش آب و هوای روستایی و در متن زندگی مردم عادی روستا و سپری کردن روزهای اقامت با همان شیوه زیست مردم روستایی و در خانه هایی به همان سبك و سياق و حضور در جشن ها، سوگها و مراسم محلی خیلی بیش از یک زندگی راحت در هتلها برای توریست های کنونی جذابیت دارد (که البته در هرحالت، فراهم کردن محیط امن و پیش بینی شده، شرط اساسی صنعت توریسم در هر نوع آن و بخصوص توریسم خارجی است که با توجه به وضعیت ویژه امنیت ملی، توجه ویژه ما را به بازار بزرگ توریسم داخلی جلب می کند و لذا منطقی است که عمده سرمایه گذاری خویش را حداقل در استان گیلان بر روی اگروتوریسم بومی شده و متناسب با فرهنگ و خواسته های عمومی و خاص مردم ایران در سراسر کشور متمرکز کنیم که هم شمار بیشتری از توریستها را شامل می شود و هم فراهم کردن زیر ساخت های مناسب آن، ممکن و کم هزینه تر است.

دامنه صنعت اگروتوریسم:

1- توجیه اقتصادی یافتن کشاورزی در اراضی کوچک که همزمان می تواند محل کشاورزی و محل استقرار توریست باشد و درآمد آنها چندین برابر شود.
2- امکان جذب توریست در تمام مدت سال، با توجه به اینکه نوار ساحلی دریای کاسپی فاقد سرمای شدید نسبت به سایر مناطق ایران است.
3- امکان آمایش و دادن طرح تفصیلی شهرها و روستاها با در نظر گرفتن پارامتر جدید و مهم صنعت توریسم.
4- عدم نابودی آداب و رسوم و فرهنگ بومی و تشویق به گسترش آن به سبب جاذبه ای که برای توریستها دارد.
5- حفظ بافت سنتی و تاریخی از طریق طراحی ویلاهایی با اسلوب معماری روستایی گیلان.
6- هزینه کمتر كمپها و محل های استقرار توریست در روستاها از طریق خانه باغ های موجود در مقایسه با صنعت توریسم شهری.
7- امکان تأمین هزینه ساخت مجموعه های اقامتی خاص برای توریستها (ویلا+کشاورزی) با پشتوانه و سرمایه های ملکی روستائیان(مشارکت چندجانبه).
8- امکان جذب جمعیت عظیم و توریست های طبقه متوسط ایران وکسب درآمد عالی از آن با استفاده از مجموعه های چندمنظوره ویلا+کشاورزی ها.
9- نحوه ساخت و مالکیت ویلا+کشاورزی ها به اشکال گوناگون(مشارکت، اجاره، خرید و....) قابل طراحی است به نحوی که امکان توافق بین مالک زمین و سرمایه گذار در قالب مشارکت های چندمنظوره راحت تر امکان پذیر است.
10- قوت گرفتن امکان بازسازی برخی خانه های روستایی که جاذبه بیشتری برای توریست دارند.
11- عرضه بی واسطه محصولات کشاورزی و تولیدی در روستا به توریست و بازاریابی و بازارسازی شبکه ای برای آینده. خصوصا" از طریق استفاده مستقیم از این محصولات، می تواند بهترین راه تبلیغ باشد.
12- کاهش فقر امکانات مناطق روستایی به سبب ساخت تدریجی امکانات مورد نیاز توریسم.
13- ایجاد موتور محرك توسعه استان و تامین سرمایهً لازم برای اجرای طرح های اقتصادی دیگر درراستای به سازی کلی ساختار شهری، روستایی و زیست محیطی.
شرکت تعاونی ياوران توسعه صنعت سبز با همکاری گروه اگروپارسwww.agroparsco.ir امید می برد که با حمایت و همکاری تک تک دست اندرکاران مباحث اقتصاد کشاورزی و گردشگری با احداث «پروژه پایلوت ویلا+کشاورزی» و «دهکده اگروپارس» در قالب خدمات ملکی نوین و مهندسی سرمایه ها که جایگزینی مالکیت سهامی بجای مالکیت مشاعی را به همراه دارد ، الگویی جامع برای تکثیر و توسعه آن در سطح استان و کشور فراهم سازد و در این راستا فعاليت سایر افراد حقیقی صاحب فکر و برنامه و شرکت های تخصصی فعال در اين حوزه را نه تنها رقیب خویش نمی داند، بلکه آمادگي خود را برای هرگونه همکاری رسمی و مشاركت در راستای هم افزایی و استفاده بهینه از حداقل امکانات موجود منطقه را ، اعلان و بدان تاکید می نماید.

بعونه و كرمه شرکت تعاونی یاوران توسعه صنعت سبز شماره تماس برای هرگونه همکاری 09104509525