بازاریابی و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی با ایجاد و توسعه گردشگری کشاورزی

گردشگری كشاورزی‌‌، در ارتباط مستقيم با كشاورزی و مرکز تولید قرار دارد. و در واقع انعكاسی از تدارك فرصت‌های جديد در زمينه ايجاد فرصت‌های اقتصادی از طريق گردشگری در مزارع می‌باشد.
در نواحی روستايی، تعدادی از مزارع می توانند در بازنمايی يك قابليت خاص يا چشم‌انداز بسيار مناسب، به عنوان مكانی برای گذران اوقات فراغت از سوی بازديد كنندگان شهری يا غير بومی انتخاب شوند. و بدین ترتیب ارتباطی دوسويه و به یاد ماندنی بين گردشگران و كشاورزان ایجاد شود.
بخصوص برای گردشگرانی كه تجربه گردشگری انبوه، آنها را ارضا نمی كند و در پی گريز از محيط‌ های پر ازدحام و متراكم شهری و زندگی در سيطره تكنولوژی هستند و به دنبال يافتن مكان‌های جديد بری كسب تجربه‌های اصيل گردشگری می‌باشند.
و كشاورزانی که در زير فشارهای حاصل از هزينه و قيمت‌ها و بحران‌های وابسته به آن در توليدات كشاورزی، برای افزايش درآمد خود رهيافت ترکیب و متنوع كردن كشاورزی و فعاليت‌های غير كشاورزی را مدنظر قرار داده و ارائه خدمات گردشگری و گشودن فضای مزرعه بر روی بازديدكنندگان به عنوان يك تنوع اختياری، را پذيرفته‌اند. طبعاً ماهيت سنتی اين مزارع نقش مهمی را در جذب و توسعه گردشگری ايفا می‌كند. به گونه‌ای كه با برانگيختن حس نوستالژی، علاقه گردشگران را به ديدن و تجربه كردن شيوه‌ها و زندگی سنتی اين مزارع افزايش می دهند.
هر یک از روندهای گردشگری كشاورزی در مراحلی از جاذبه‌ها، فعاليت‌ها، اقامتگاه و امكانات رفاهی همچون ماهيگيری، اسب‌سواری، راندن وسايل نقليه كشاورزی و نظير اينها در برگيرنده متغيرهای وابسته‌ای هستند كه می‌توانند در چارچوب كنش‌پذيری گردشگران و محيط، تأثيرگذار باشند و به همین ترتیب موجب تنوع عرضه و فروش های بعدی و بیشتر گردند.
بر اين مبنا كشاورزان با شيوه‌های مختلف می‌توانند يك درآمد مكمل را از گردشگری به دست آورند و حتا در صورت نتيجه بخش بودن اين فعاليت‌ها، ممكن است بالاخره جانشين كشاورزي به عنوان يكی از درآمدهای اصلي شده و به تجارتی سودآور بدل گردند.
بطور كلی گردشگری كشاورزی به عنوان شيوه تحريك كننده ركود اقتصادی در نواحي روستايی، می تواند منافع چند جانبه و مطلوبی به شرح زير به ارمغان آورد:

logo    گسترش بهره برداری از مزرعه
logo    نوآوری در نقدينه سازی و کسب درآمد مازاد
logo    نوآوری در نقدينه سازی و کسب درآمد مازاد
logo    افزايش آگاهی پيرامون محصولات کشاورزی محلی
logo    درک و توجه بيشتر به اهميت نگهداری زمين های مورد استفاده
logo    کسب درآمد برای اعضای خانوار کشاورز و ديگر کسانی که در مزرعه کار نمی‌کنند
logo    تشويق کشاورزان به ادامه کشاورزی با وجود آنکه بازارها بطور فزآينده‌ای رقابتی است
logo    کمک به احيا و توسعه سنت‌ها ، هنرها و صنايع محلی
logo    افزايش و احياء نمادهای محلی برای جلب توجه بازديدکنندگان
logo    افزايش استفاده از محصولات و خدمات محلی
logo    پيشرفت و بهبود فرهنگ ، ارتباط و درک درون منطقه‌ای
logo    نياز‌مندی به مديريت محيطی سالم برای چشم انداز روستايی
logo    افزايش آگاهی و اطلاعات پيرامون کشاورزی
logo    تدارک فرصت برای مديريت بحران های اقتصادی در زمينه کشاورزی
logo    افزايش پايداری در طولانی مدت برای تجارت کشاورزی


اگروپارس: نقل و اقتباس از مقاله ی گردشگری کشاورزی آقای دکتر مهدی سقایی

تماس با کارشناس مربوطه


09104509525