زمان مناسب برای توسعه اگروتوریسم در ایران فرا رسیده است

صنعت گردشگری با درآمد سالانه نزدیك به ۱۰۰۰ هزار میلیارد دلار در جهان، از صنایع پاكی است كه به خوبی با صنایعی نظیر نفت، خودروسازی و ... رقابت می‌كند. كشورهای دارای جاذبه‌های گردشگری به لحاظ جلوه‌های طبیعی، فرهنگ و تمدن كهن و آثار باستانی و مذهبی، استعداد و توانمندی به سزایی در جذب جهانگردان دارند كه سرمایه‌گذاری مناسب در بخش‌های نرم‌افراری و سخت‌افزاری این صنعت و حفظ جایگاه امنیتی خود در جهان می‌توانند سالانه میلیاردها دلار از این صنعت حافظ محیط زیست كسب درآمد كنند.

گردشگری كشاورزی، نوعی از گردشگری است كه به كشاورزی و زمین زراعی مربوط می‌شود كه این اماكن بیشتر در روستاها و نقاط بكر و … كه عموما از چشم ‌اندازهای زیبایی نیز برخوردارند، واقع شده است.

این روستاها و مناطق كشاورزی جدای از چشم‌اندازهای زیبای خود، برخوردار از پاره‌فرهنگ‌هایی نیز هستند كه جهانگرد امروزی آنها را در جوامع بدوی و قاره‌های دیگر جستجو می‌كند.
از این گذشته توریسم كشاورزی می‌تواند به توریسم سبز كمك شایانی كند. كما اینكه اكنون از هر دو حوزه به عنوان عاملی موثر برای توسعه اكوتوریسم یاد می‌شود.
مفهوم توریسم سبز در چند دهه اخیر و پس از طرح شدن مقوله‌ای به نام بهره‌وری سبز از سوی سازمان بهره‌وری آسیایی APO به شدت مورد توجه و استقبال دست‌ اندركاران گردشگری در سراسر جهان قرار گرفته است.

بهره‌وری سبز Green projuetirity راهبری پویا جهت هماهنگ‌سازی رشد اقتصادی و حفظ محیط زیست برای توسعه پایدار است كه مفهوم كلی عملكرد بیشتر با داشته‌های كمتر را میسر می‌سازد.

خسروایرانپور، عضور شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص موضوع بهره‌وری سبز و ارتباط آن با صنعت گردشگری به ایسنا می‌گوید: این مفهوم سه هدف اولیه استفاده بهینه از منابع، حفظ محیط زیست و فقرزدایی را دنبال می‌كند و از این لحاظ مورد استفاده تمامی تولیدكنندگان، خدمات دهندگان، كشاورزان و تشكل‌های مختلف قرار می‌گیرد، بنابراین كاربرد این مفهوم در صنعت گردشگری از همه ابعاد تولیدی، خدمات و تشكل‌های دخیل در آن بسیار مرتبط و ضروریست.
ایرانپور معتقد است: با توجه به اهمیت فوق العاده اكوتوریسم و توریسم‌های طبیعت گرد در سراسر جهان استفاده از مفهوم بهره‌وری سبز در صنعت كشاورزی از یك سو موجب شناخت توریسم ذی‌نفع برای محیط زیست و همچنین به‌كارگیری موثر محیط زیست در بهبود صنعت توریسم می‌شود، از سوی دیگر تمامی اهداف مدیریت زیست محیطی مفهوم بهره‌وری سبز در كلیه خدمات و تولیدات گردشگری موجب رشد و توسعه آن می‌شود چرا كه مثلا استفاده از تجارت سیستم مدیریت زیست محیطی در بهره‌وری هتل‌هاو ایجاد فضای سبز برای گردشگران در واقع استفاده از همین مفهوم بهره‌وری سبز است.

در بسیاری از كشورهای برخوردار از اكوتوریسم پیشرفته نیز، گردشگری روستایی با اهداف و سیاست‌های كشاورزی در ارتباط است و غالباً به عنوان ابزاری برای حمایت از محیط زیست و فرهنگ روستایی در نظر گرفته می‌شود. از همین رو ارتباط تنگاتنگی میان سازمان‌های كشاورزی و گردشگری در این كشورها به چشم می‌خورد.

گردشگری كشاورزی در ذات خود از اهمیت مضاعفی برای توسعه توریسم روستایی و معرفی جاذبه‌های این بخش برخوردار است؛ چون كلیه فرآورده‌های توریسم را اعم از محیط زیست زراعی، محصولات زراعی یا اقامت‌هایی كه در مناطق كشاورزی صورت می‌پذیرد را در بر می‌گیرد.
اكنون بهره‌برداری از توریسم نوپای كشاورزی وارد فاز جدیدی از فعالیت‌های خود شده است، به گونه‌ای كه در كشوری مثل هلندهر ساله شاهد برگزاری نمایشگاه گل «كیوكن هوف» هستیم.
ایران كشوری است چهار فصل كه برخوردار از جاذبه‌های سرشار تاریخی، طبیعی، باستانی، ورزشی و... بوده و برنامه‌ریزی اصولی گردشگری در هر یك از این حوزه‌ها، قادر است تا تحولی در صنعت گردشگری كشور ایجاد كند.
ایران به دلیل پیشینه تاریخی و تكاپوی مستمر اجتماعی و فرهنگی، دیدنی‌های متنوعی دارد كه بازدید از آن‌ها می‌تواند حس كنجكاوی و زیبایی شناسی گردشگران و جهانگردان را ارضا كرده و ستایش آن‌ها را برانگیزد. لذا، هر مسافری با هر انگیزه‌ای كه به ایران سفر كند، می‌تواند مطابق اهداف و ذوق و برنامه خود در ایران، دیدنی‌های موردنظر خود را بیابد.

چهارفصل بودن ایران و مستعد بودن كلیه مناطق برای تولید محصولات كشاورزی عامل موثری است كه می‌تواند توریسم كشاورزی ایران را توسعه دهد، به ویژه آنكه اقتصاد استان‌هایی چون گیلان و مازندران و اردبیل بر پایه منابع به دست آمده از توریسم و كشاورزی قرار گرفته است.

بی‌تردید، سرمایه‌گذاری‌ بیمه‌ای‌ در بخش‌ صنعت‌ كشاورزی‌ و توریسم‌،و برگزاری تورهای كشاورزی و روستایی می‌تواند به معرفی بخش عظیمی از توان توریسم كشاورزی و روستایی كشور كمك كند.

… نمونه قابل تامل، برگزاری جشنواره گل و گلاب در كاشان است كه طی سال‌های گذشته، توریسم كاشان را با تحولاتی روبرو ساخته است.

چند سال پبش ستاد توسعه گردشگری كاشان كه هماهنگ‌كننده ارگان‌های مرتبط با گردشگری در كاشان می‌باشد، به منظور توسعه سیاحتی كاشان جشنی را با عنوان گلاب گیران در این شهرستان راه‌اندازی كرد.
كاشان كه با برخورداری از شهرهایی چون نیاسر و قمصر از مهمترین مناطق گلاب‌خیز جهان به شمار می‌آید، با این جشنواره توانست شمار زیادی از گردشگران خارجی را به این شهرستان جلب كند كه همین عامل باعث شد تا دست‌اندكاران جشنواره این جشن را هر سال باشكوهتر از گذشته برگزار كنند.
اگر برگزاری جشنواره گل و گلاب كاشان می‌تواند منشاء تحولات گردشگری در این شهرستان بشود، پس باید پذیرفت كه توسعه توریسم كشاورزی در اشل بزرگتر آن یعنی «ایران» می‌تواند هم برای توریسم و هم كشاورزی كشور دست آوردهای مثبت و ارزشمندی را در پی داشته باشد.

خلاصه شده از منبع http://iranmehre.persianblog.ir


تماس با کارشناس مربوطه


09104509525